آموزش

اثرات تای چی بر کودکان

تای چی چوان یا نهایت برتریکی از زیباترین و محبوب ترین هنر های رزمی در چین و کل جهان است.این هنر که با نگرش عمیق فلسفی شکل گرفته با کمک ایجاد چرخش انرزی و مهارت های تمرکزی تعادلی و تسلط بر انرزی درونی (انرزی چی یا انرزی بایو الکترومغناطیس درون بدن انسان)یکی از قدرتمندترین سبکهای رزمی در جهان می باشد.در این هنر ماهیچه ها نقش زیادی ایفا نمی کنند و سعی در رها کردن کل بدن است که این انرزی بتواند در بدن جاری شودو در موقع مناسب بتوان از ان برای دفاع یا حمله استفاده کرد.

تای چی چوان روش مشت زنی یا هنر رزمی است که بر اساس مفاهیم فلسفی ان سعی در به تعادل رساندن همه چیز دارد .که در حقیقت نماد یین ویانگ محصول این فرایند است.تای چی ابتدا بدن را متعادل می سازد.سپس انرزی درونی انسان.ذهن.تنفس.عواطف.طبیعت .و روح را متعادل می سازد.

اما امروزه به دلیل خواص بسیار زیاد این رشته و تاثیراتی که در تنظیم میدان انرزی و به دنبال ان تقویت جسم و روح دارد به عنوان هنر سلامت زیستن در سطح جهان مطرح است .تای چی به عنوان هنری زیبا با تاکید برجنبه هنری ان در تمام سنین و شرایط تمرین می شود.و امروزه کاربرد رزمی ان استفاده کمتری دارد.

بدلیل خواص زیاد این ورزش در حفظ سلامتی تصمیم گرفته شد که بصورت میدانی و عملی این تمرینات را با کودکان ۳ تا ۶ سال شروع کنیم و اثرات مفید این ورزش را بر کودکان مورد بررسی قرار دهیم و برای این تحقیق اهدافی در نظر گرفتیم.

هدف های اجرای تمرینات تای چی بر کودکان

تصحیح و اموزش صحیح راه رفتن برای کودکان
ایجاد تنفس صحیح (شکمی)در کودکان
اگاهی پیدا کردن کودکان نسبت به اعضای بدن
ایجاد حفظ تعادل و ارامش ذهنی و کاهش هیجانات کاذب
ایجاد تعادل بین نیمکره راست و چپ مغز
این اهداف از اصلی ترین هدفهای ما برای این دوره کلاسها بود.و برای این کار ۱۲ جلسه در نظر گرفته شد. تعداد کودکان حدود ۲۰ نفر بوذ که به دو گروه کم سنها که بین ۳ تا ۴٫۵ سال و گروه دوم کودکان بین ۴٫۵ تا ۶ سال قرار گرفتند.و مدت زمان هر جلسه برای یک گروه ۳۰ دقیقه در نظر گرفته شد.

تمامی حرکات گامها .نشستها. و حرکات تمرینی ساده سازی شد و همراه با بازی طراحی شد .و طبق برنامه هر جلسه یکی از حرکات کار شد.

در دو گروه ازمایشی کودکانی با شرایط مختلف حضور داشتند کودکانی که هیجانات زیاد داشتند و هایپر بودند.کودکانی که ارتباط سخت برقرار می کردند.کودکانی که در حین راه رفتن تعادل خود را از دست می دادند.

در جلسات اول گام ها همراه با بازی را شروع کردیم که برای کودکان بسیار جذاب بود.و اولین گام شکار ببر را کار کردیم و در جلسات بعد حرکت را اصلاح کردیم.در این حرکت هدف نحوه راه رفتن صحیح برای کودکان بود که بعد از ۳ جلسه کودکانی که بروی پنجه راه می رفتند راه رفتنشان اصلاح شد و اول پاشنه را بروی زمین میگذاشتند که واقعا جالب بود و ما را به یکی از اهدافمان نزدیک کرد.

در جلسات بعدی کلاس هماهنگ تر نسبت به قبل شد و کودکان با علاقه بسیار زیاد همراه کلاس شدند و تمرینات را انجام می دادند.سعی بر این بود که اجباری در انجام این حرکات برای کودکان وجود نداشته باشدو خودشان همراه کلاس شوند.

یعنی اگر کودکی دوست نداشت حرکتی را انجام دهد در یک گوشه می نشست و نگاه میکرد و تقریبا بعد از چند دقیقه دوباره همراه کلاس میشد.

بسیار جالب بود که کودکان ۳ تا ۶ سال از این ورزش ارام بسیار خوششان امد و دائما در منزل راجع به این ورزش صحبت میکردند.

از جلسه سوم سعی ما بر این بود که نحوه صحیح تنفس کردن را به کودکان اموزش دهیم که این کار را در بین حرکات و همراه با بازی به کودکان اموزش داده شد و تا جلسه اخر در هر مرحله یاداوری میشد.

در مرحله بعدی یکثری حرکات تای چی و چی کنگ انتخاب شدو در هر جلسه شروع به تمرین شد هدف ما از انتخاب این حرکات اگاهی پیدا کردن کودکان نسبت به اعضای بدن بود.این قسمت از تمرینات برای ما بسیار مهم بود .کودکان با اگاهی پیدا کردن نسبت به اعضای بدن می توانند در ورزش حرفه ای . در . نواختن انواع ساز.در انجام کار های روزمره و کار های فیزیکی به بهترین شکل این فعالیت ها را انجام دهند.

.تمام کودکان بعد از ۶ جلسه حرکات را به خوبی انجام میدادند و تستهایی که ما میگرفتیم تماما به اعضای بدنشان اگاهی داشتند.

هدف بعدی ما حفظ تعادل و ایجاد ارامش ذهنی و کم کردن هیجانات کاذب کودکان بود که برای حفظ تعادل گامهای تای چی شامل گام شکار ببر و عقب روی انتخاب شد که بسیار عالی بود و همین دو گام برای حفظ تعادل بی نظیر هستند که با کودکان کار شد و جواب عالی داد تمام کودکان از جلسه دوم این گامها را عالی میرفتند .کودکی که از نظر حفظ تعادل مشکل داشت و دائما در حین راه رفتن و دویدن تعادل خود را از دست میداد بعد از ۴ جلسه این کودک گام عقب روی را انجام میداد و بعد از ۱۲ جلسه خانواده این کودک عنوان کردند که دیگر تعادل این کودک به هم نمی خورد بهتر حرکت میکند.

برای حفظ ارامش ذهنی حرکات چی کنگ ساده سازی شد و همراهبا بازی با کودکان کا ر شد .در پایان ۱۲ جلسه کودکان هایپر بسیار ارام تر شدند و حرکات را با تمرکز بهتری انجام می دادند.حرکات چی کنگ در تمرکز و حفظ ارامش تا ثیر زیادی در کودکان داشت.

هدف اخر ما تعادل بین نیمکره راست و چپ مغز بود که برای این کار حرکات دورانی دست و حرکات چی کنگ و تای چی و چند حرکت ابداعی شروع به کار شد .تعادل در نیمکره راست و چپ مغز به کودکان کمک میکند که در یادگیری مطالب درسی بهتر عمل کنند و انجام کار های روزمره را دقیق تر انجام دهند.از جلسه ۶ حرکات به تمرینات کودکان اضافه شد و بعد از ۲ جلسه کودکان حرکات را صحیح انجام می دادند و انجام این حرکات برای کودکان بسیار جذاب بود.

در پایان ۱۲ جلسه تمامی کودکان با ورزش تا ی چی ارتباط بسیار خوبی برقرار کردند و حرکات را به خوبی انجام میدادند.

تای چی برای حفظ تعادل و کم کردن هیجانات کاذب کودکان بسیار مفید است و این اتفاق در جلسات ت اول تمرین کاملا مشهود است.برای اگاهی پیدا کردن نسبت به اعضای بدن حرکات بسیار خوب پاسخ داد .

در بین کودکان می توان استعدادهای پیدا کرد که در اینده در ورزش قهرمانی میتوان از انها استفاده کرد.

حرکات ورزش تای چی می تواند به تمام افراد از کودکان تا بزرگسالان کمک دهد تا حرکات روزمره و کار های فیزیکی را به بهترین شکل انجام دهند در عین حال به ورزشکاران حرفه ای میتواند کمک دهد که حرکات حرفه ای را به خوبی انجام دهند.

انجام حرکات مرتب تای چی در سلامتی کودکان تا ثیر زیادی دارد و برای اینده این عزیزان بسیار مفید میباشد از انجا که ورزش تای چی قدمتی طولانی دارد حرکات این ورزش مفرح به کودکان کمک بسیار زیادی میکند که در بزرگسالی نسلی سالم داشته باشیم

این تمرینات زیر نظر استاد حامد کاتوزی و در موسسه پرورش فرزندان برتر و با راههنماییهای خانم صدیقیان مدیر موسسه انجام شد.و در سال جدید کلاسها هفته ای دو جلسه برگزار می شود .

محمد اسماعیلی

Leave a Comment